GSRO blog
Snelfietsroutes in Nijmegen: idee is goed, uitvoering kan beter
De wereld wordt steeds gekleurder. Tenminste, in mijn stad. Ondanks het grijze weer. Ik trok er vandaag met mijn mountainbike op uit en zag dat er opnieuw rood geverfde straten zijn bijgekomen in mijn wijk.
Ik tref het wel met Nijmegen, er liggen prachtige MTB routes bij Groesbeek, Wijchen en in het Reichswald. En ook in de stad zelf is er weinig reden tot klagen, er zijn de afgelopen jaren tal van nieuwe fietspaden aangelegd en bestaande paden verbeterd. Uiteraard een prima ontwikkeling, je kunt je daardoor met de fiets veel sneller verplaatsen dan met de auto.
Sinds enkele jaren zijn er speciale “fietsstraten” geïntroduceerd. Die straten maken onderdeel uit van snelfietsroutes, die bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen met elkaar verbinden. Soms zijn dit nieuwe routes, speciaal voor dit doel aangelegd. Maar een deel gaat ook via gewone woonstraatjes, die voorheen van grijs asfalt waren of van donkere straatklinkers. En met auto’s die slordig stonden geparkeerd tussen grote bomen. En kinderen die met een bal speelden. Prima geschikt om doorheen te fietsen, zou je denken.
Maar dat is blijkbaar iets te eenvoudig gedacht. Het zijn juist deze straten die ingrijpend zijn aangepakt. De oorspronkelijke bestrating is vervangen door rood asfalt, grote bomen zijn gekapt om plaats te maken voor kleine boompjes en er liggen nu formele parkeervakken. Aan nieuwe verkeersregels is ook gedacht, gelijkwaardige kruisingen zijn aangepast, de snelfietsroute heeft voorrang.
Het zou me moeten aanspreken, zo’n snelle fietsroute. In principe doet dat het ook. De route in mijn wijk verbindt het ziekenhuis en de universiteit in Nijmegen met woonwijken in Beuningen. En via een dwarsverbinding kun je richting Elst. Ideaal voor het dagelijkse woon/werkverkeer. Maar ik blijf met de vraag zitten wat de zin is van het omvormen van al die leuke, gezellige woonstraten tot eenduidige, formele, strakke fietsstraten, als een strenge rode loper door de stad. Het doet mij vooral pijn aan de ogen.
Reacties 1
Merkwaardige vergissing van fietsfundamentalisten: Iedere snelweg voor de fietser is er ook een voor de auto, de doorgaande autowegen – dat zijn de directe verbindingen, de oude routes, de volgroeide wegen, de logische verbindingen - worden weggegeven aan het autoverkeer. Fietsers worden verbannen naar woonwijken waar ze de rust verstoren en de inrichting verpesten. Daarvoor mogen zelfs bomen gekapt worden! En Groen Links vindt het allemaal goed! Gebrek aan integraal denken, het is absoluut stellen van één van de vele belangen die in de openbare ruimte gediend moeten worden. Het is méér ruimte voor het autoverkeer maken, het verkeerssysteem wordt autonoom gedacht, losgesneden van de complexe totaliteit van de stad. Desinteresse voor de kwaliteit van de openbare ruimte, desinteresse voor de ecologische betekenis van de stedelijke ruimte, een rood-groene denkfout lijkt me.
Het wordt tijd dat we het modernistisch adagium van de scheiding van verkeerssoorten, dat stamt uit het begin van de vorige eeuw, eindelijk gaan relativeren. Het modernisme is voorbij! Het optimisme waaruit het voortkwam is onhoudbaar gebleken: de analytisch technische kijk op de wereld waarmee we alle problemen zouden ontrafelen en op zouden lossen heeft ons op de rand van een ecologische afgrond gebracht.
Hoe zeer we ook ons best doen om alle verkeersdeelnemers uit elkaar te houden, in de stad kom je elkaar toch, overal en steeds weer, tegen. Dat is nu juist de lol van de stad: alles en iedereen is met elkaar verbonden en krioelt door elkaar. We moeten weer leren elkaar fatsoenlijk tegen te komen en een beetje rekening met elkaar te houden: stadsecologie is samenleven, samen zijn.
Dat is ook niet zo moeilijk als de snelheidsverschillen maar niet te groot zijn en als maar duidelijk is wie op wie moet wachten. Vereenvoudigen van de rotondes en kruisingen, verminderen van het oppervlak voor de auto, duidelijker plek voor de fietser naast de auto, aandacht voor de vormgeving van de openbare ruimte vanuit een integraal perspectief, geen monopolie van verkeerskundige schema’s op de vormgeving van de openbare ruimte! Ontwerpers op de verkeersafdelingen! Gezond verstand in de politiek!
Zie ook mijn voorstel voor de Heijendaalse weg: 'Bomen in de mobiliteitswoestijn'
https://www.voxweb.nl/nieuws/einde-aan-verkeershel-heyendaalseweg-ii-bomen-mobiliteitswoestijn
Groeten,
Maarten de Vletter
vErbano stedenbouw, tekst en onderwijs
van’t Santstraat 104
6523BJ Nijmegen
06 45811284
verbano@hetnet.nl