Laan van Innovatie

Laan van Innovatie
De naam van deze laan doet vermoeden dat hier iets gerealiseerd is dat zijn gelijke in de wereld niet kent. Wat voor moois zou dat dan zijn? En, hoe zal de ruimtelijke beleving zijn, van dit ultieme deel van de weg tussen Hengelo en Enschede? Want daar ligt deze ‘Laan van Innovatie’.

We kennen allemaal ‘de Wegh der Weegen’ tussen Amersfoort en De Bilt/Utrecht, die door Jacob van Campen rond 1647 is ontworpen. Deze lijnrechte ca. 80 meter brede weg had een uitgesproken monumentaal karakter, met aan weerszijden drie rijen eikenbomen. Deze weg heeft na realisatie model gestaan voor veel wegen o.a. de Zeestraat van Den Haag naar Scheveningen en Unter den Linden in Berlijn. Gaat dat ook nu weer gebeuren met deze ‘Laan van Innovatie’?

Ook de weg van Hengelo naar Enschede is lang, recht en breed. Rijdend naar Enschede ligt aan de linker hand de campus van de Technische Universiteit (het ‘Kennispark Twente’). Daar tegenover ligt het: ‘Business and Science Park’.

Jaren geleden lag er nog een viaduct tussen deze gebieden. De verbinding tussen Hengelo en Enschede was over deze brug nog ongestoord. Ook tussen de hiervoor genoemde gebieden kon er vrijelijk heen en weer gereden worden. De tijden veranderen en nu is dit viaduct gesloopt om onder andere de ruimtelijke relatie tussen het ‘Business and Science Park’ en het ‘Kennispark’ te verbeteren.

De ‘Business’, de ‘Science’ en de ‘Kennis’ vindt men nu ruimtelijk beter gekoppeld.  Echter, tussen de gebieden ligt nog steeds de ruimtelijke barrière van de doorgaande route van Hengelo naar Enschede.

Hoe verbeter je de ruimtelijke relatie tussen deze twee verschillende gebieden, als de verbinding tussen twee grote steden er nog dwars doorheen loopt? Al gauw kom je op het idee om deze verbindingsroute ondergronds te leggen. Maar dat wordt al snel te duur, en sociaal ongewenst. Indien je niet kiest voor een stedenbouwkundige oplossing, waarbij de gebouwen en de functies daarin letterlijk de gewenste ruimtelijke verbinding maken, dan ligt hier een landschappelijke oplossing voor de hand.

Uit de vele landschappelijke ontwerpmogelijkheden, om de gewenste ruimtelijke relatie tussen de verschillende gebieden te bewerkstelligen, is er hier gekozen voor een monumentale laanbeplanting, evenwijdig aan de weg Hengelo - Enschede. Op een website over deze ‘laan’ lees ik dat dit deel van de route hiermee symbool staat voor de duurzame innovatie van bedrijven die geworteld zijn in Twente. Dat klinkt goed en geweldig, maar zijn we er na 1647 ook ruimtelijk mee verder gekomen? Immers, (de monumentale) provinciale weg loopt hiermee nog steeds dwars door het hart van dit gebied.

Tussen de bomen door is nog de gewenste ruimtelijke relatie zichtbaar tussen de ‘Business’, de ‘Kennis’ en de ‘Science’. Was dit ruimtelijk gezien de beste oplossing? Het is in ieder geval, zo te zien, geen ruimtelijk innovatie oplossing geworden, deze ‘Laan van Innovatie’.  Maar hoe verder?

Sinds 8 juni 2012 heeft de Hengelosestraat over dit stuk weg een erenaam bij gekregen; ‘Laan van Innovatie’. Er is hiermee geprobeerd een symbolische verbinding te leggen tussen de verschillende naastgelegen gebieden.

Echter, wie door de laan rijdt ervaart geen innovatie, maar gewoon een laan in wording. De naamvoering is hier geen geuzenaam, zoals bij ‘de Wegh der Weegen’, maar lijkt hier meer een loze kreet / een leuk idee. “Mooi bedacht, maar nog niet verder uitgewerkt”, zou ik zeggen. Geen straatverlichting die ‘s nachts innovatief en duurzaam met je meerijdt, geen zonnepanelen in het wegdek, geen enkele andere zichtbare technische noviteit of bijzonderheid is er te ervaren. Het is een traditionele monumentale laan geworden met 6 rijen bomen en gescheiden rijwegen. Zou het ‘business’ aspect hier toch leidend zijn geweest? Ik denk; Een gemiste kans om juist hier duurzaam en innovatief Twente goed op de kaart te zetten!

Daarom: Gemeente Enschede, met partners van het gebied, schrijf een prijsvraag uit, voor de ‘Laan van Innovatie’. Maak het echt waar en de innovatieve ideeën voor deze Wegh zullen met deze prijsvraag al snel bij u binnen stromen. Een beter en openbaarder platform voor de duurzame en innovatieve Technologie en Twentse Business is er in deze omgeving niet.
DLG en landschap; doe gewoon
Design Cares

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
dinsdag 23 april 2019

Excursies

Het Ruhrgebied

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO