Arjan van der Laan

Buro Dwarsstraat

Snelfietsroutes in Nijmegen: idee is goed, uitvoering kan beter

De wereld wordt steeds gekleurder. Tenminste, in mijn stad. Ondanks het grijze weer. Ik trok er vandaag met mijn mountainbike op uit en zag dat er opnieuw rood geverfde straten zijn bijgekomen in mijn wijk.

Ik tref het wel met Nijmegen, er liggen prachtige MTB routes bij Groesbeek, Wijchen en in het Reichswald. En ook in de stad zelf is er weinig reden tot klagen, er zijn de afgelopen jaren tal van nieuwe fietspaden aangelegd en bestaande paden verbeterd. Uiteraard een prima ontwikkeling, je kunt je daardoor met de fiets veel sneller verplaatsen dan met de auto.

Sinds enkele jaren zijn er speciale “fietsstraten” geïntroduceerd. Die straten maken onderdeel uit van snelfietsroutes, die bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen met elkaar verbinden. Soms zijn dit nieuwe routes, speciaal voor dit doel aangelegd. Maar een deel gaat ook via gewone woonstraatjes, die voorheen van grijs asfalt waren of van donkere straatklinkers. En met auto’s die slordig stonden geparkeerd tussen grote bomen. En kinderen die met een bal speelden. Prima geschikt om doorheen te fietsen, zou je denken.


Maar dat is blijkbaar iets te eenvoudig gedacht. Het zijn juist deze straten die ingrijpend zijn aangepakt. De oorspronkelijke bestrating is vervangen door rood asfalt, grote bomen zijn gekapt om plaats te maken voor kleine boompjes en er liggen nu formele parkeervakken. Aan nieuwe verkeersregels is ook gedacht, gelijkwaardige kruisingen zijn aangepast, de snelfietsroute heeft voorrang.

 

Het zou me moeten aanspreken, zo’n snelle fietsroute. In principe doet dat het ook. De route in mijn wijk verbindt het ziekenhuis en de universiteit in Nijmegen met woonwijken in Beuningen. En via een dwarsverbinding kun je richting Elst. Ideaal voor het dagelijkse woon/werkverkeer. Maar ik blijf met de vraag zitten wat de zin is van het omvormen van al die leuke, gezellige woonstraten tot eenduidige, formele, strakke fietsstraten, als een strenge rode loper door de stad. Het doet mij vooral pijn aan de ogen.

Meer informatie halen uit Ruimtelijkeplannen.nl
Dooi, regen en een woeste Zuidwester in Oost NL

Related Posts

 

Reacties 1

Gast - Maarten de Vletter op zaterdag 10 februari 2018 11:37
Elkaar ontmoeten is geen straf

Merkwaardige vergissing van fietsfundamentalisten: Iedere snelweg voor de fietser is er ook een voor de auto, de doorgaande autowegen – dat zijn de directe verbindingen, de oude routes, de volgroeide wegen, de logische verbindingen - worden weggegeven aan het autoverkeer. Fietsers worden verbannen naar woonwijken waar ze de rust verstoren en de inrichting verpesten. Daarvoor mogen zelfs bomen gekapt worden! En Groen Links vindt het allemaal goed! Gebrek aan integraal denken, het is absoluut stellen van één van de vele belangen die in de openbare ruimte gediend moeten worden. Het is méér ruimte voor het autoverkeer maken, het verkeerssysteem wordt autonoom gedacht, losgesneden van de complexe totaliteit van de stad. Desinteresse voor de kwaliteit van de openbare ruimte, desinteresse voor de ecologische betekenis van de stedelijke ruimte, een rood-groene denkfout lijkt me.

Het wordt tijd dat we het modernistisch adagium van de scheiding van verkeerssoorten, dat stamt uit het begin van de vorige eeuw, eindelijk gaan relativeren. Het modernisme is voorbij! Het optimisme waaruit het voortkwam is onhoudbaar gebleken: de analytisch technische kijk op de wereld waarmee we alle problemen zouden ontrafelen en op zouden lossen heeft ons op de rand van een ecologische afgrond gebracht.

Hoe zeer we ook ons best doen om alle verkeersdeelnemers uit elkaar te houden, in de stad kom je elkaar toch, overal en steeds weer, tegen. Dat is nu juist de lol van de stad: alles en iedereen is met elkaar verbonden en krioelt door elkaar. We moeten weer leren elkaar fatsoenlijk tegen te komen en een beetje rekening met elkaar te houden: stadsecologie is samenleven, samen zijn.

Dat is ook niet zo moeilijk als de snelheidsverschillen maar niet te groot zijn en als maar duidelijk is wie op wie moet wachten. Vereenvoudigen van de rotondes en kruisingen, verminderen van het oppervlak voor de auto, duidelijker plek voor de fietser naast de auto, aandacht voor de vormgeving van de openbare ruimte vanuit een integraal perspectief, geen monopolie van verkeerskundige schema’s op de vormgeving van de openbare ruimte! Ontwerpers op de verkeersafdelingen! Gezond verstand in de politiek!

Zie ook mijn voorstel voor de Heijendaalse weg: 'Bomen in de mobiliteitswoestijn'
https://www.voxweb.nl/nieuws/einde-aan-verkeershel-heyendaalseweg-ii-bomen-mobiliteitswoestijn



Groeten,

Maarten de Vletter

vErbano stedenbouw, tekst en onderwijs
van’t Santstraat 104
6523BJ Nijmegen
06 45811284
verbano@hetnet.nl

Merkwaardige vergissing van fietsfundamentalisten: Iedere snelweg voor de fietser is er ook een voor de auto, de doorgaande autowegen – dat zijn de directe verbindingen, de oude routes, de volgroeide wegen, de logische verbindingen - worden weggegeven aan het autoverkeer. Fietsers worden verbannen naar woonwijken waar ze de rust verstoren en de inrichting verpesten. Daarvoor mogen zelfs bomen gekapt worden! En Groen Links vindt het allemaal goed! Gebrek aan integraal denken, het is absoluut stellen van één van de vele belangen die in de openbare ruimte gediend moeten worden. Het is méér ruimte voor het autoverkeer maken, het verkeerssysteem wordt autonoom gedacht, losgesneden van de complexe totaliteit van de stad. Desinteresse voor de kwaliteit van de openbare ruimte, desinteresse voor de ecologische betekenis van de stedelijke ruimte, een rood-groene denkfout lijkt me. Het wordt tijd dat we het modernistisch adagium van de scheiding van verkeerssoorten, dat stamt uit het begin van de vorige eeuw, eindelijk gaan relativeren. Het modernisme is voorbij! Het optimisme waaruit het voortkwam is onhoudbaar gebleken: de analytisch technische kijk op de wereld waarmee we alle problemen zouden ontrafelen en op zouden lossen heeft ons op de rand van een ecologische afgrond gebracht. Hoe zeer we ook ons best doen om alle verkeersdeelnemers uit elkaar te houden, in de stad kom je elkaar toch, overal en steeds weer, tegen. Dat is nu juist de lol van de stad: alles en iedereen is met elkaar verbonden en krioelt door elkaar. We moeten weer leren elkaar fatsoenlijk tegen te komen en een beetje rekening met elkaar te houden: stadsecologie is samenleven, samen zijn. Dat is ook niet zo moeilijk als de snelheidsverschillen maar niet te groot zijn en als maar duidelijk is wie op wie moet wachten. Vereenvoudigen van de rotondes en kruisingen, verminderen van het oppervlak voor de auto, duidelijker plek voor de fietser naast de auto, aandacht voor de vormgeving van de openbare ruimte vanuit een integraal perspectief, geen monopolie van verkeerskundige schema’s op de vormgeving van de openbare ruimte! Ontwerpers op de verkeersafdelingen! Gezond verstand in de politiek! Zie ook mijn voorstel voor de Heijendaalse weg: 'Bomen in de mobiliteitswoestijn' https://www.voxweb.nl/nieuws/einde-aan-verkeershel-heyendaalseweg-ii-bomen-mobiliteitswoestijn Groeten, Maarten de Vletter vErbano stedenbouw, tekst en onderwijs van’t Santstraat 104 6523BJ Nijmegen 06 45811284 verbano@hetnet.nl
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
woensdag 24 april 2019

Excursies

Het Ruhrgebied

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO