Sonja Scholten

Sonja Scholten | Stedelijke identiteit | Grensregio | Ruhrgebied | http://www.citydna.nl/ | https://ruhrmetropoolblog.com | @SonjaCityDNA | @RuhrfrauNL

Spelen boven de stad

Spelen boven de stad

Fietsen hoog boven de stad, wie wil dat niet. Wuppertal ligt strak tussen de heuvels ingeklemd en ranke spoorwegviaducten verbinden de oude stadsdelen. In New York hebben ze hun High Line, maar die is slechts 2,2 kilometer lang. In Wuppertal hebben ze sinds vorig jaar de Nordbahntrasse en die is ruim 14 kilometer lang en als je het gedeelte dat voorbij de stad het groen ingaat meerekent, ruim 22 kilometer. 

In Oost Nederland staan we veel te weinig stil bij het economisch, sociaal en cultureel potentieel van steden in de Rhein-Ruhr metropool. En dat terwijl vanaf de grens bij Arnhem de meeste steden er binnen een uur tot anderhalf uur zijn aan te rijden. Neem vervolgens in gedachten dat er ruim 10 miljoen mensen wonen, dan wordt het toch hoog tijd om dit gebied beter te gaan verkennen.

b2ap3_thumbnail_IMG_9622_20151103-090651_1.JPG

Wuppertal is een van mijn lievelingssteden en de stad heeft vorige week met de realisatie van de Nordbahntrasse de European Greenway Award in de categorie Excellence gewonnen. Alle reden om en serie blogs over steden in de Rhein-Ruhr metropool met Wuppertal aan te vangen. 

Wuppertal is een langgerekte, in het smalle heuvelachtige dal van de Wupper gelegen stad, rijkelijk bedeeld met woningen van rond 1900 en prachtige gerestaureerde voormalige textielfabrieken. Honderden trappen en trapjes verbinden de lager en hoger gelegen straten. Je verplaatst je er met de Schwebebahn - Wuppertal was haar tijd ver vooruit toen ze begin 1900 de technieken van een zweeftrein wist toe te passen – en als het echt niet anders kan pak je de auto. Voor fietsen was de stedelijke structuur van de stad tot voor kort niet geschikt.

b2ap3_thumbnail_IMG_7946.JPG

Maar een jaar geleden was daar ineens de Nordbahntrasse, ontstaan vanuit een burgerinitiatief. Aangelegd op een verlaten spoorwegtraject voert de Nordbahntrasse je hoog verheven boven de stad via tientallen elegante viaducten en koele tunnels gelijkvloers naar de andere kant van de stad. Vanaf de openingsdag is het traject een speelparadijs voor volwassenen geworden. Fietsen, wandelen, hardlopen, skaten, longboarden, nordic walking, noem het maar op en het gebeurt er.

De Nordbahntrasse betreden is een bijzonder grootstedelijke ervaring. Vanaf de talloze viaducten heb je een adembenemend uitzicht over de stad en de omringende heuvels. Kortere tunnels zijn versierd met prachtige streetart, langere tunnels komen dankzij de kleurige led-verlichting iets minder sinister over. De voormalige stations langs het traject zijn hippe verblijfsplekken geworden, de uitbaters zijn veelal ondernemers nieuwe stijl met sociale doelstellingen en biologisch eten op de kaart. 

b2ap3_thumbnail_IMG_9626.JPG

Het afgelopen voorjaar stuitte ik voor het eerst op de Nordbahntrasse. Ik was op slag verliefd en keerde er bij elk bezoek aan Wuppertal naar terug en pakte er telkens een stukje lopend van op. Zo’n strakke baan wil je als Nederlander eigenlijk op de fiets meemaken, maar een fiets huren in Wuppertal is niet eenvoudig. De laatste keer dat ik er was heb ik heel wat fietsenzaken afgebeld, maar ze deden geen van allen aan fietsenverhuur. Gelukkig was er UtopiastadtRad, een sociaal maatschappelijk initiatief met een fietsenwerkplaats, gevestigd in het oude Bahnhof Mirke langs de Nordbahntrasse en geopend op een beperkt aantal dagen. Als je ze open treft, mag je bij hen zo een fiets meenemen en betaal je achteraf wat het je waard is geweest. Fantastisch toch!

Leefbaarheid staat bij steden hoog op de agenda en Wuppertal scoort daarop flink: de aanleg van de Schwebebahn heeft het leefklimaat van deze in het dal geperste stad al ruim 100 jaar geborgd en nu komt daar door het in gebruik nemen van de Nordbahntrasse een tweede schone transportas bij.

b2ap3_thumbnail_IMG_9645.JPG

Helemaal terecht zoals de jury van de European Greenway award de toekenning verwoord: 'For the transformation of the 22 Km of an abandoned railway line into an excellent inner city greenway, that develops an alternative infrastructure to connect urban and rural, furthermore protecting and enhancing industrial heritage. Pushed by citizens’ initiative, it has resulted in a very succesful public/private partnership with a very high positive impact in current and potential users'.

Deze blog over Wuppertal is een eerste in een serie blogs over steden in de Rhein-Ruhr metropool. Het Ruhrgebied wordt door Nederlanders nog steeds geassocieerd met een vervuild industrieel landschap en overgeslagen. Steden als Keulen en Düsseldorf komen bij de meesten alleen maar in beeld als het om de kerstmarkt gaat. Maar het fascinerende weefsel van steden in de Rhein Ruhr regio heeft zoveel potentie. En dat allemaal op steenworp afstand van onze oostgrens.

Burgerparticipatie: hebben we de overheid nog nodi...
Mooi dat de grens steeds meer fluïde is.

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 24 juni 2019

Excursies

Het Ruhrgebied (inschrijving gesloten 27/5/2019)

Ruimtemakers-Oost/GSRO 2019
Vrijdag 14 juni 2019 (Het maximale aantal deelnemers is bereikt 27/05/2019)
Dwalen door een steeds weer verrassend Ruhrgebied

Jullie kennen natuurlijk allemaal het Ruhrgebied. Tenminste, dat dachten jullie. Want wij hebben voor jullie een aantal verrassende plekken in het Ruhrgebied gevonden. Reden om onze GSRO-excursie dit jaar in het Ruhrgebied te laten plaatsvinden.


Programma:
Het programma ziet er als volgt uit:
• We vertrekken vanuit Arnhem bij de achterzijde van het centraal station. De autoliefhebbers pikken we op bij Van der Valk in Duiven.
• Dan rijden we in een keer door naar Essen. De mooiste tuinstad van het Ruhrgebied (en ook van Duitsland): We bezoeken Margarethenhöhe, gesticht door de familie Krupp.
• Vervolgens brengen we een bezoek aan het Unperfecthaus, inclusief lunch. Een wel heel bijzonder ‘bedrijfsverzamelgebouw’ voor kunstenaars, ZZP-ers en maatschappelijke ondernemers.
• Na de lunch gaan we naar een van de haldes (voormalige sintelbergen), te weten de Halde Haniel (zie foto hieronder), op de grens van Oberhausen en Bottrop. Daar zullen we een spirituele wandeling maken van ongeveer 2 uur.
• Dit haldelandschap geeft je het gevoel in Schotland te zijn. En laat je zien hoe groen het Ruhrgebied feitelijk is. Op het eerste gedeelte is een kruisweg aangebracht met referentie naar de mijnbouw. Halverwege domineert een groot wit kruis het landschap. In het hoger gelegen gedeelte loop je over het zwarte kolengruis langs een in de berg uitgegraven theater en ervaar je het magische effect van een land art project van rechtopstaande beschilderde spoorbielzen en kijk je met helder weer uit tot voorbij het Ruhrgebied.
• Voor diegenen die niet zo goed ter been zijn is in plaats van een bezoek aan Halde Haniel een alternatief ingebouwd: Bezoek aan de Antonyhütte. Verstopt in het stadsdeel Osterfeld vind je een idyllisch groen landschap met oud vakwerkpand (ooit directiegebouw, nu museum) en een ‘industriearcheologisch’ park (onderdeel van het LVR museum Oberhausen) Hier op deze plek bevindt zich de wieg van het Ruhrgebied en werd voor het eerst op industriële wijze steenkool gewonnen.
• Na de Halde Haniel/ cq de Antonyhütte gaan we naar Eisenheim (stadsdeel Sterkrade).
Eisenheim is de eerste arbeiderswijk van het Ruhrgebied (inmiddels tot monument verklaard), vandaar uit lopen we naar CENTRO (het Neue Mitte). Het winkel- en uitgaansgebied van Oberhausen. In deze wandeling doorkruis je niet alleen een deel van Oberhausen maar doorkruis je ook de tijd. (Alternatief: of met de bus van Eisenheim naar CENTRO en daar op eigen gelegenheid rondkijken).
• We brengen een bezoek aan het oude centrum van Oberhausen (Stadtteil Alt-Oberhausen). Diner bij Pools Jazz Restaurant Gdanska aan het marktplein. Dit gedeelte van Oberhausen laat nog de pracht van weleer zien, anno nu staan veel panden staan leeg of zijn met goedkope ketens gevuld. Dankzij restaurant Gdanska is het plein weer tot leven gekomen.
• Na het diner gaan we weer huiswaarts.


Reisschema (Let op: vertrektijd bus is “hard”, rest is “voorlopig”)
07.45 uur: Verzamelen bij de uitgang van het station Arnhem-Centraal (Sonsbeekzijde);
08.00 uur: Vertrek van de bus vanuit Arnhem;
08.20 uur: Oppikken mensen bij Van der Valk Duiven;
09.30 uur: Aankomst Essen;
11.00 uur: Bezoek Unperfecthaus en lunch;
13.30 uur: Bezoek Halde Haniel of;
14.00 uur: Aankomst Antonyhütte;
16.00 uur: Bezoek Eisenheim
18.30 uur: Bezoek Oberhausen;
20.30 uur: Vertrek naar Arnhem;
21.30 uur: Aankomst Van der Valk Duiven
21.59 uur: Aankomst Arnhem


Kosten
Kosten: 25 euro voor leden. Inclusief lunch en diner.
Introducees zijn ook welkom: Voor hen bedragen de kosten 40 euro.
Het bezoek aan de Antonyhütte is facultatief en is in het programma opgenomen als alternatief voor hen die de wandeling op Halde Haniel te zwaar vinden. De entree is voor eigen rekening (rond de 5 euro).


Aanmelding
Aanmelding via Sonja Scholten via mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Graag aangeven of je in Arnhem Centraal of bij Van der Valk (Duiven) opstapt.
En of je gebruik wenst te maken van het alternatieve programma. Dit in verband met de routeplanning chauffeur.
In verband met de reserveringen die we moeten maken: aanmelden voor 1 juni 2019.


Betaling
Het excursie bedrag dient bij aanmelding te worden overgemaakt op rekeningnummer
NL78INGB 0000989374 t.n.v. GSRO onder vermelding van achternaam en excursie Ruhrgebied 2019.
Vriendelijke groeten namens het bestuur van de GSRO,
Jos van der Mark

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO