Wekelijks rij ik één keer retour vanuit Nijmegen richting Utrecht. Het kost me minder dan een minuut om de Waal te kruisen met de trein. Omgerekend kost mijn overtocht €0.2 eurocent. De sprong over de Waal kostte de gemeente Nijmegen aanzienlijk meer tijd en geld. Nijmegen investeerde tot nu toe € 850 miljoen in de Waalsprong en is vanaf 1997 serieus bezig de oversteek te maken. Exemplarisch voor de gebiedsontwikkeling grote stijl die in de versukkeling...
GSRO blog
Stel je eens voor dat de grens tussen Nederland en Duitsland niet zou bestaan. Dan zouden gemeenten langs de oostrand van Nederland niet tot de periferie worden gerekend en zouden op al die kaartjes die bijna dagelijks op social media worden gedeeld, grensgemeenten niet specifiek opvallen als het over krimp, toegang tot werkgelegenheid en afnemend aantal voorzieningen gaat. Nu zie je deze gemeenten als een donkergekleurde rand langs de grens oplichten. Natuurlijk zijn er allerlei regeltjes...
Vanuit de trein op de brug bij Nijmegen viel mijn oog op het Honig terrein, een industrieel complex aan de Waal, waar onder andere een bijzonder succesvol restaurant is gevestigd. Ik vroeg me verwonderd af hoe de eigenaar heeft kunnen inschatten dat dit restaurant op deze plek kans van slagen had, gezien de matige bereikbaarheid, de geïsoleerde ligging (ver van het centrum) en de nabijheid van een verouderd bedrijventerrein. Intuïtie, kennis van de markt of ....?...
Enige tijd terug kwam ik in een artikel in de Correspondent de vraag tegen: Hoe ziet de wereld eruit over een jaar of vijftig? Een vraag die werd gesteld na het opsommen van toch wel grote veranderingen in de afgelopen 50 jaar. Wie had toen gedacht dat we massaal zouden autorijden en vliegen, laat staan Whatsapp-en of voor bijna niets mobiel bellen met vrienden aan de andere kant van de wereld.Daar op door filosoferend, kreeg ik...
Nu nog een weiland, straks een bruisend centrum vol bedrijvigheid. Het zou zomaar een slogan kunnen zijn van de ontwikkelaar die retailpark Ressen wil ontwikkelen. Hier, aan de rand van Nijmegen in de directe nabijheid van de A325 is een nieuw winkelgebied gepland dat niet alleen werkgelegenheid zou moeten creëren voor de stad, maar ook voor grondopbrengsten moet zorgen voor een gemeente die grootschalig grond heeft ingekocht in tijden vóór de crisis. Toch maakt de gemeente...