N35, knopen tellen in Nijverdal

N35, knopen tellen in Nijverdal

De weg van Zwolle naar Twente kent van oudsher veel knopen. Over de N35 bij Wijthmen-Zwolle heeft een nieuw tracébesluit net ter visie gelegen, maar in Nijverdal zijn de eerste resultaten zichtbaar aan het worden. In plaats van stoplichten en zebra’s te tellen (met excuses voor de verkeerskundigen onder u), is er straks een by-pass die de reistijd Zwolle-Twente zal inkorten of er tenminste voor zal zorgen dat de automobilist beter kan inschatten hoe lang de reis zal duren. 

Toch is er met de ontknoping  van de N35 rond Nijverdal beslist meer op de schop genomen, dan alleen de aanleg van een nieuw baanvak. Als eerste natuurlijk het technische staaltje werk, waarbij het treinspoor en de by-pass voor auto’s in één tunnelbak gelegd zijn. Maar ook het nieuwe station mag er zijn.

In de directe omgeving zijn een aantal ingrepen gedaan bedoeld om de natuur een handje te helpen; Zo is er de ecoduct Twilhaar en op het hoogste punt van de N35 heeft Nijverdal een Paarse Poort gekregen. Op zonnige zondagen staat de parkeerplaats vol auto’s en toch is het op het terrein van Staatsbosbeheer vooral de rust en ruimte die opvalt. Ten oosten van Nijverdal heeft de Regge onder de N35 door, ruimte gekregen om te meanderen dankzij het project de groene mal (nu de Kollen). Nijverdal is dan ook groen omarmd! Natuurbeschermers blij, automobilisten blij…. Iedereen dus blij?

b2ap3_thumbnail_Paarse-Poort-bij-Nijverdal.JPG

Daarvoor is het van belang om ook naar de betekenis voor Nijverdal zelf te kijken. De nieuwe N35 zal juist door haar afwezigheid grote invloed hebben op het hart van de stad. Met het opengaan van de by-pass later dit jaar, zal de Grotestraat een stuk rustiger worden. Stop-and-shop klanten komen dan niet meer in de winkels. De locaties aan deze weg zouden daarmee qua omzet wel eens minder aantrekkelijk kunnen worden. En zo groen de directe omgeving van Nijverdal ook is, in de hoofdstraat zie je daar bitter weinig van. De kaalheid van deze straat roept hard om bezieling.

Daarom is de by-pass  een uitgelezen kans om de Grote straat om te vormen van een stroomgebied naar een verblijfsgebied. Een brede laan geschikt voor evenementen of juist om het groen vanaf de Sallandse heuvelrug de stad in te trekken. Of om het gebied meer te verweven met het verhaal van de geschiedenis rond textielnijverheid.

b2ap3_thumbnail_Tunnelbak-bij-Nijverdal.JPG

In het centrum zijn in het recente verleden al ingrepen gedaan. Het Nieuw Dunant en het Huis voor Cultuur en Bestuur hebben gezorgd voor een meer geconcentreerd winkelgebied met vrij hoge gebouwen voor een overwegend landelijke gemeente. Door nu de Grote straat op te pakken, kunnen het nieuwe winkelgebied en de bestaande winkelstraat stedenbouwkundig weer vervlochten worden.  

Nijverdal verliest misschien Stop-and-shop klanten, maar daarvoor in de plaats kan er een aantrekkelijk verblijfsgebied ontwikkeld worden. Zo’n nieuwe en grote ingreep vraagt eerst de wil om er iets van te maken en vervolgens de moed om het te gaan doen. Daarom eindigt dit artikel met de vraag: “Wie hakt deze laatste knoop door?” 

b2ap3_thumbnail_Reest-bij-Nijverdal.JPG

Gebiedsontwikkeling moet kloven overbruggen
Is er toekomst voor eigenwijs en eigentijds bouwen...

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
zondag 15 september 2019

Excursies

70 Jaar GSRO

De GSRO twittert

Volg nieuws uit de vakwereld en over Oost Nederland via onze twitter tijdlijn hieronder:

Lid worden

De GSRO organiseert zo'n 10 bijeenkomsten per jaar. Kennisuitwisseling en netwerken zijn dan allebei belangrijke onderdelen. Tijdens een broodje voorafgaand aan de bijeenkomst kom je oude en nieuwe bekenden tegen.

Lid worden kost slechts € 40,- per jaar en staat open voor vakgenoten die iets hebben met Oost Nederland. Word ook lid door het formulier in te vullen. Óf stuur een mailtje naar info@gsro.nl om meer informatie op te vragen.

Word nu lid

 

Doel

Het belangrijkste doel van de GSRO is om ervaringen te kunnen uitwisselen onder vakgenoten werkzaam in de ruimtelijk inrichting. Tijdens de bijeenkomsten wordt een actueel onderwerp voor het voetlicht geplaatst. De onderwerpen betreffen het brede vakgebied van de ruimtelijke ordening en ruimtelijke inrichting. De uitwisseling van praktische en theoretische ervaringen tussen vakgenoten vormt een belangrijk aspect.

Leden

Het ledenbestand van de GSRO bestaat uit architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, economen, landbouwkundigen, sociaalgeografen, planologen, verkeerskundigen, recreatiedeskundigen en juristen in de publieke of private sector. De GSRO heeft een klein bestuur dat de dagelijkse gang van zaken regelt.

GSRO